Dzisiaj jest 25 lis 2017, 13:19

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:08 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
Tym razem chcę na razie po krótce poruszyć temat reprodukcji kolorów, zarządzania kolorami i kalibracji - w miarę potrzeby dodamy dalsze szczegóły. Mam nadzieję, że dyskusja na ten temat będzie równie burzliwa, co na temat głębi ostrości :)

A zatem w fotografii (nie tylko cyfrowej) zapewnienie zgodności kolorów pomiędzy tym co widzieliśmy w realu a tym co jest na zdjęciu wiąże się z wieloma elementami, które trzeba wziąć pod uwagę. Żeby to uzmysłowić poniżej po krótce załączam informacje, gdzie i jak można kontrolować kolory w fotografii cyfrowej.

Otóż na początek słowo wstępne o oświetleniu. Oczywiście oświetlenie, przy którym robimy zdjęcie ma wpływ na reprodukowane kolory. Na przykład w żółtym oświetleniu żarówkowym wszystko co widzimy jest zażółcone i w związku z tym na zdjęciu nie zobaczymy prawdziwych barw przedmiotów, tylko barwy z dużą składową żółtą. Wtedy oglądając takie zdjęcia może nam się wydawać, że coś nam aparat źle zadziałał. Problem polega na tym, że mózg ludzki automagicznie dokonuje korekty barw w zależności od oświetlenia i np. biała kartka będzie nam się nadal w takim świetle wydawała biała, mimo, że jest oświetlona właśnie światłem żółtym. Aparat natomiast widzi takie barwy, jakie rejestruje matryca, czyli barwę żółtą. Żeby na zdjęciu wyszły prawdziwe barwy należy to co zarejestrowała matryca poddać konwersji.

I tutaj zaczyna się cała dziedzina wiedzy pod tytułem "color management". Ale nie bójcie się, nie będziemy wchodzić za bardzo w szczegóły :) Jak będzie potrzeba, to odpowiednie linki znajdą się w tym poście. Jeżeli jednak wyjdzie, że napisałem zbyt ogólnie, to proszę o info, będziemy brnąć dalej ;)

W każdym razie tylko informacyjnie powiem, że z punktu widzenia barw światło, którego używamy do oświetlenia fotografowanej sceny, opisuje się tzw. temperaturą barwową. Na przykład światło dzienne w słoneczny dzień ma temperaturę około 5500K, światło dzienne w pochmurny dzień około 9000-10000K (barwa "zaniebieszczona"), itp. Generalnie, żeby barwy na zdjęciu wyszły dobrze, należy aparat poinformować jaka jest temperatura barwowa oświetlenia. I tutaj pojawia się pierwszy punkt, gdzie kontrolujemy kolory.

1. Ustawienie/kalibracja balansu bieli w aparacie.

Właśnie przez ustawienie balansu bieli w aparacie (tj. dobranie ustawienia tak, by były one zgodne z oświetleniem), informujemy procesor aparatu o warunkach oświetleniowych. Na tej podstawie procesor dokona odpowiedniej konwersji barw, tak żebyśmy byli zadowoleni :) Dostępne w aparacie ustawienia balansu bieli definiują najczęściej spotykane warunki oświetleniowe, np. światło w słoneczny dzień, światło w słoneczny dzień w cieniu, światło w pochmurny dzień, światło żarówkowe, itp. Każde z tych ustawień definiuje tak na prawdę temperaturę barwową, z której później korzysta procesor aparatu. Ewentualnie w niektórych aparatach jest możliwość ręcznego ustawienia temperatury barwowej tak, by była ona zgodna z oświetleniem. A jak stwierdzić jaka jest temperatura barwowa oświetlenia? Ano są odpowiednie urządzenia pomiarowe do tego celu. Tylko kto przy zdrowych zmysłach będzie nosił takie :) Niektóre aparaty pozwalają też skalibrować aparat do warunków oświetleniowych. W takim przypadku stosuje się albo białe albo szare karty kalibrujące, które fotografujemy, a następnie procesor aparatu dokonuje analizy koloru takiej karty na zdjęciu i kalibruje się, tj. ustala temperaturę barwową oświetlenia. Metoda ta jest mniej dokładna od specjalnego urządzenia do pomiaru temperatury barwowej, jednak daje bardzo dobre rezultaty w większości przypadków.

Podsumowując, ustawienia balansu bieli mają istotny wpływ na barwy na zdjęciu, a złe ich dobranie może dawać ciekawe/dziwne efekty barwne.


2. Ustawienia aparatu - picture style.

Poza ustawieniem balansu bieli w wielu aparatach jest jeszcze ustawienie stylu zdjęcia, np. standard, vivid, portrait, landscape, monochrome, itp. Generalnie nie powinny one mieć wpływu na barwy zdjęcia, jednak moje doświadczenia wskazują, że jednak mają. Co więcej ich wpływ może być inny w zależności od warunków oświetleniowych (Marek może potwierdzić, mam nadzieję :)). Z tego powodu, żeby jak najwierniej oddać barwy zdjęcia dobrze jest ustawić styl zdjęcia na ustawienie typu "Faithful", który reprodukuje barwy jak najwierniej. Takie ustawienie jest w Canon'ie - w innych aparatach może nazywać się (i pewnie nazwywa się) inaczej.


3. W przypadku raw'ow: oprogramowanie do obróbki raw'ów

Jeżeli robimy zdjęcia w raw'ach, to potem należy je poddać obróbce w komputerze, żeby dostać finalne zdjęcie. I tutaj znów pojawia się cała gama oprogramowań różnych producentów. Problem w tym, że wyniki mogą być kompletnie różne w zależności od soft'u. Generalnie proponuję uzywać soft'u dostarczanego z aparatem, bo daje on moim zdaniem najlepsze rezultaty.

Na przykład dla Canon'owców informacja. Ponieważ bawiłem się trochę narzędziami Canon'a pod kątem poprawności oddania barw, to proponuję NIE UŻYWAĆ narzędzia DPP (Digital Photo Plus), ponieważ daje ono bardzo nieciekawe rezultaty kolorystyczne - potrafi wprowadzić bardzo dziwne kolory. Ja używam Raw Image Task'a, tj. narzędzia dostępnego w ZoomBrowser'e - klikając prawym przyciskiem w ZoomBrowser'e na raw'ie w menu kontekstowym jest opcja "Process Raw Images". To narzędzie daje stanowczo lepsze rezultaty, zgodne z tym widziałem podczas zdjęć. Co więcej jak robiłem w aparacie raw+jpeg i póżniej porównywałem ten aparatowy jpeg do przetworzonego z raw'a, to właśnie Raw Image Task dawał takie same rezultaty kolorystyczne jak aparat.


4. Kalibracja urządzenia wyświetlającego (monitor, rzutnik, itp.)

Żeby zdjęcie dobrze zostało pokazane, oczywiście monitor musi także być dobrze skalibrowany, tak by wyświetlał poprawne kolory. Bo jak na przykład będzie ustawiony na zbyt czerwony, to barwy oczywiście będą także do bani. Do kalibracji monitorów używa się odpowieniego sprzętu, a jakże :) Są też monitory, które mają wbudowany tryb skalibrowany. Na ten temat znów można książkę napisać, ale ja ograniczę się tylko do paru stwierdzeń: otóż najczęściej w aparatach i komputerach stosuje się tzw. przestrzeń kolorów sRGB. Jest to definicja barw dla urządzeń wyświetlających, składających barwy ze skłądowych RGB (red-green-blue). Jeżeli nasz aparat zapisze zdjęcie w przestrzeniu kolorów sRGB i monitor będzie ustawiony w tryb zgodny z sRGB, to będziemy mieli prawie gwarancję, że barwy na ekranie będą wierne z tym co jest na zdjęciu. Jeżeli tego w monitorze nie mamy, to trzeba go skaliborować, a do tego celu używa się odpowiednich wzroców. Przykład takiego wzorca jest na mojej stronie http://eddie-photo.homeip.net w opcji "kalibracja ekranu".


Ok, to na razie tyle, bo muszę zaraz lecieć. Jak zauważyliście nie mówiliśmy nic o przestrzeniach kolorów (no wspomnieliśmy tylko o sRGB), profilach ICC. Jeżeli będzie chęć w narodzie, to na ten temat poruszymy później :) A, i jeżeli o czymś zapomniałem, to proszę o uzupełnienie.

Pozdrawiam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:29 
Offline
mała brązowa
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 lis 2007, 13:04
Posty: 54
Lokalizacja: bemowo
dobry tekścik - jak widać z tą cyfrą nie tak łatwo życ :)

PS - Młody: jak widzisz pozazdrościłem ci avataru z efektem:
"Młody zoom blur effect" - tylko nie wiem czy nie przesadziłem :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:40 
Offline
III norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:15
Posty: 2080
Lokalizacja: Zewsząd
Wiedza Wojciecha zawsze robiła na mnie wrażenie. To ja trochę o praktyce z mojego punktu widzenia.

Co do balansu bieli: to jest rzecz, której uczę się najciężej. W przypadku mojej 100 mam takie możliwość (jak w większości aparatów): ustawienie WB (White Balance) automatyczne, ustawienie programu tematycznego (jest ich ileś tam np słoneczne oświetlenie, pochmurne, żarówa, świetlówa, lampa błyskowa itd) lub manualnie. Manualnie trza by mieć kartę białą i mierzyć. To już niedługo. Ja bazuję na programach tematycznych balansu bieli. Mam możliwość korekcji ich: trzy stopnie na + i trzy na - (czyli cieplej i zimniej). Po długim czasie nabrałem wprawy i nauczyłem się kiedy aparat mi się pogubi i koryguję to.

Nie bardzo wiem o czym Wojtku napisałeś w pkt 2. Czy chodzi o takie kompletne programy tematyczne jak w kompaktach?

RAWy są świetne! Różnica pomiędzy JPGiem a RAWem jest kolosalna. Właściwie w JPGu wszelka obróbka jest obróbką "sztuczną", tzn obróbka RAWu wygląda jak prawdziwa obróbka podczas wywoływania :)
Co do oprogramowania to ja tylko Photoshop. Kwestia tylko wgrania jednego plug-inu czy jak to się tam nazywa. Ogólnie Photoshop to jest to. Jak się człowiek nauczy to wszystko w nim robi.

sRGB jest teraz w większości sprzętów. Odpada duża część "wad cyfrowych".

_________________
Życie jest – panie - ważne w życiu. Póki się je czuje, to jest dobrze. Tyle.
ciągle pamiętamy-->śmietana szatana na twarzy banana
Ot, zdrowie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:43 
Offline
III norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:15
Posty: 2080
Lokalizacja: Zewsząd
marek pisze:
PS - Młody: jak widzisz pozazdrościłem ci avataru z efektem:
"Młody zoom blur effect" - tylko nie wiem czy nie przesadziłem :)

Kolejnym krokiem Marku jest odrzucenie PSa i robienie tak w sposób naturalny :hyhy: to jest dopiero zabawa! Otwarcie lustra, już czujesz jak matryca ładnie rejestruje a Ty w tym czasie płynnie robisz szast prast i ogniskowa robi się długa. Piękna sprawa.

marek pisze:
"Młody zoom blur effect" - tylko nie wiem czy nie przesadziłem Wesoly

Trochę przesadziłeś. Jak dla mnie idelanym takim efektem jest gdy centrum kadru nie jest aż tak rozmyte.
"Młody zoom blur effect" - może Adobe by chciało nowy filtr do PSa? :)

_________________
Życie jest – panie - ważne w życiu. Póki się je czuje, to jest dobrze. Tyle.
ciągle pamiętamy-->śmietana szatana na twarzy banana
Ot, zdrowie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:54 
Offline
I norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:21
Posty: 1293
Lokalizacja: Otwock
Taka anegdotka mi sie nasunela propos zarzadzania kolorami - znajoma rezyserka, ktora przed paru laty dorabiala jako fotograf, zeby "tanim kosztem" uzyskac dobre oswietlenie fotografowanym osobom (np. portfolio poczatkujacych artystow ect.) zmuszala swoich modeli do wstawania o 4, 5 rano, zeby zrobic im korzystnie wygladajace zdjecia przy "cieplym" porannym swietle.

_________________
www.mt20864.republika.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 13:54 
Offline
mała brązowa
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 lis 2007, 13:04
Posty: 54
Lokalizacja: bemowo
Młody pisze:
Trochę przesadziłeś. Jak dla mnie idelanym takim efektem jest gdy centrum kadru nie jest aż tak rozmyte.
"Młody zoom blur effect" - może Adobe by chciało nowy filtr do PSa? :)


efekt robiłem przed chwilą - a zajął mi 1 min (w irfan view). No i szczerze mówiąc to celowo pojechałem suwakiem dość daleko :)

no ale Edmundowy avatar to już robiłem w PS (jest to skan slajdy z Transcarpatii).

M.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 14:21 
Offline
duża srebrna
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 gru 2005, 18:36
Posty: 589
Lokalizacja: RST
Ja wciąż rozróżniam jedynie następujące tryby kolorów: Sensia, Astia, Velvia :) Ciągle myślę analogowo. Muszę się chyba podszkolić troszkę... :)

_________________
http://picasaweb.google.com/jacek.bator


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 14:29 
Offline
III norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:15
Posty: 2080
Lokalizacja: Zewsząd
No, i jeszcze Delta do kompletu.

_________________
Życie jest – panie - ważne w życiu. Póki się je czuje, to jest dobrze. Tyle.
ciągle pamiętamy-->śmietana szatana na twarzy banana
Ot, zdrowie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 17:17 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
Młody pisze:
Manualnie trza by mieć kartę białą i mierzyć.

Albo szarą "digital grey card" :) Jak chcesz, to możemy u Ciebie kiedyś spróbować z taką. A jakby co, to mam jeszcze jedną dużą na zapas, więc może się komu przyda. To nawet dla 2 osób by starczyło, bo kupiłem dużą i małą, a w końcu się okazało, że mała mi wystarczy. A z dużej to 2 małe można zrobić :)

Młody pisze:
Nie bardzo wiem o czym Wojtku napisałeś w pkt 2. Czy chodzi o takie kompletne programy tematyczne jak w kompaktach?

Chodziło mi o ustawienia stylu zdjęcia. Tak przynajmniej nazywa się to w Canonie. A dokładnie chodzi o to, że w aparacie masz do wyboru kilka stylów zdjęcia, np. standard, portrait (z podbitą składową dla kolorów skóry), neutral (nie wiem z czym podbitym), faithful (z jak najwierniejszym oddaniem kolorów), monochrome (bez kolorów), itp. Jest coś podobnego w Nikonie?

Młody pisze:
RAWy są świetne! Różnica pomiędzy JPGiem a RAWem jest kolosalna. Właściwie w JPGu wszelka obróbka jest obróbką "sztuczną", tzn obróbka RAWu wygląda jak prawdziwa obróbka podczas wywoływania :)

A i owszem :) Choć ja się nie bawię za dużo.

Dla niewtajemniczonych: RAW jest zrzutem tego, co matryca uwieczniła. A ponieważ jest to zrzut tego co matryca "widziała", później w komputerze można właśnie zmieniać jeszcze parametry takie jak balans bieli, sharpness, styl, itp., które w jpeg'u są już zapisane na amen :) Generalnie dzięki temu mając RAW'a można zdjęcie jeszcze później w komputerze dopieścić bez straty jakości, tak jakby się to zdjęcie robiło z innymi parametrami. Na przykład jeżeli był źle ustawiony balans bieli, to można to poprawić, bo oryginał z matrycy jest i można jeszcze raz zrobić to samo co procesor aparatu, czyli konwersję kolorów - w jpeg'u takie korekcje robi się już dość trudno i mogą one nie dawać dobrych rezultatów.

Młody pisze:
sRGB jest teraz w większości sprzętów. Odpada duża część "wad cyfrowych".

Oj, z tym sRGB jest niestety nie jest tak różowo. Producenci sprzętów używają logo "sRGB" albo "sRGB ready" jak im się żywnie podoba, nie ważne czy sprzęt jest skalibrowany czy nie. A potem trzeba się nieżle bawić, żeby toto skalibrować. Przykład - mój rzutnik. Ten wbudowany w nim tryb sRGB to se można o kant ... potłuc.

_________________
http://eddie-photo.homeip.net/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 17:19 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
edmund pisze:
Ja wciąż rozróżniam jedynie następujące tryby kolorów: Sensia, Astia, Velvia :) Ciągle myślę analogowo. Muszę się chyba podszkolić troszkę... :)

Dobrze, dobrze Edmundzie kombinujesz: Sensia, Astia, Velvia, Cyfra :)

_________________
http://eddie-photo.homeip.net/


Ostatnio zmieniony 09 sty 2008, 17:26 przez wojciech_baranski, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 17:24 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
Magda pisze:
Taka anegdotka mi sie nasunela propos zarzadzania kolorami - znajoma rezyserka, ktora przed paru laty dorabiala jako fotograf, zeby "tanim kosztem" uzyskac dobre oswietlenie fotografowanym osobom (np. portfolio poczatkujacych artystow ect.) zmuszala swoich modeli do wstawania o 4, 5 rano, zeby zrobic im korzystnie wygladajace zdjecia przy "cieplym" porannym swietle.

Taaaaa, tak się kiedyś robiło, jak nie było obróbki komputerowej. No bo film był dostosowany do światła dziennego i żeby uzyskać ciepłe kolory na papierze trzeba było robić zdjęcia rano albo wieczorem. Przy czym lepiej było rano, bo mniejsze rozproszenie światła na ochłodzonym po nocy powietrzu. choć obiekt pewnie miał bardziej za złe :) No a jak się miało sprzęt studyjny, to się samemu robiło warunki oświetleniowe. Ale na to pozwolić sobie mogli tylko niektórzy...

_________________
http://eddie-photo.homeip.net/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 18:24 
Offline
III norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:15
Posty: 2080
Lokalizacja: Zewsząd
W moim nie ma niczego takiego.

W RAWach też za dużo sie nie bawię, ale czasami przyjdzie chęć na jakiś eksperymencik.

_________________
Życie jest – panie - ważne w życiu. Póki się je czuje, to jest dobrze. Tyle.
ciągle pamiętamy-->śmietana szatana na twarzy banana
Ot, zdrowie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 20:11 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
Młody pisze:
W moim nie ma niczego takiego.

Z tego co widzę na http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=alpha niektóre modele Nikonów (D70, D300) mają ustawienia typu: Sharpening, Tone, Color, Hue, zaś niektóre (D40, D200) dodatkowo mają jeszcze style, ustawiające te parametry na predefiniowane wartości, typu: Normal, Softer, Vivid, More Vivid, Portrait, B&W. I właśnie o to chodziło :)

Rozumiem, że Ty bawisz się tylko Tone i ewentualnie Color?

_________________
http://eddie-photo.homeip.net/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 09 sty 2008, 20:20 
Offline
III norma za wytrwałość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 paź 2005, 21:15
Posty: 2080
Lokalizacja: Zewsząd
A, teraz rozumiem. To ja mam wszystko oddzielnie i manualnie. Są opcje auto i pewnie są one jakoś połączone z wybraną WB.

Jeżeli chodzi o nastawy to na początku zabawy z tą puszką ustawiłen na początku w miarę uniwersalne a jak potrzebuje to zmieniam (ale to rzadko).

_________________
Życie jest – panie - ważne w życiu. Póki się je czuje, to jest dobrze. Tyle.
ciągle pamiętamy-->śmietana szatana na twarzy banana
Ot, zdrowie!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
PostZamieszczono: 11 sty 2008, 18:21 
Offline
mała złota
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwie 2006, 1:32
Posty: 229
Młody pisze:
Jeżeli chodzi o nastawy to na początku zabawy z tą puszką ustawiłen na początku w miarę uniwersalne a jak potrzebuje to zmieniam (ale to rzadko).

I bardzo dobrze :) Ja tak samo, ustawiłem tak, żeby jak najwierniej odzwierciedlało mi kolory, które widzę.

_________________
http://eddie-photo.homeip.net/


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group